Week 35, Boston Consulting Group

Ik ben erachter gekomen dat ik niet de enige ben die graag veel informatie in korte tijd ontvangt. Waar ik telkens een week neem om een bedrijf te ontdekken, stellen andere mensen één vraag om de samenvatting van al mijn stages tegelijk te krijgen: ‘wat heb je geleerd?’

Mijn antwoord op deze vraag stond ook in een Volkskrant-column van Marleen Kamperman* waar ik deze week op geattendeerd werd: het maakt meer uit dat je studeert, dan wat je studeert. En zo denken ze er bij Boston Consulting Group ook over.


In de wereld van de strategy consulting houden ze van gevarieerde groepen mensen met elk hun eigen insteek. Dat zorgt voor een stimulerende werkomgeving waar iedereen op een ander moment wat in te brengen heeft. Dat is wel zo handig, wanneer je met z’n allen weer een probleem moet oplossen.

Want dat is je baan, je bent professioneel probleemoplosser voor bedrijven die met de handen in het haar zitten. Voor een makkelijk probleem laten ze je niet komen, dus op dag één stroopte ik m’n mouwen maar vast op: onoplosbare problemen oplossen klinkt best moeilijk.

En dat is het ook. Door middel van informatie verzamelen, een killer-PowerPoint samenstellen, Excel-sheets doorgronden, sociale skills aanwenden en een goede portie logisch nadenken en geduld, kom je echter een heel eind.


Informatie verzamelen is vanaf dag één belangrijk. Zoals een accountant de boeken opvraagt, zo vraagt een consultant alles op wat raakt aan zijn missie. Soms heeft het direct met het probleem te maken, soms niet. Door het voeren van interviews en het doorspitten van de documenten scheidt het team het kaf van het koren en vormt het eerst een beeld van wat ze eigenlijk aan het oplossen zijn. Soms is het voor de klant ook nog niet helemaal duidelijk wat zijn precieze probleem is.

Wanneer dit gedaan is, stapt het team over op het oplossingsdeel. Hoe ga je te werk om een antwoord te vinden op de vragen? In strategy consulting kan dit om langetermijnstrategieën gaan, maar het kan ook een rechtdoorzee vraag zijn, to buy or not to buy, bijvoorbeeld. Ook hier gaat het om het ordenen en selecteren binnen grote hoeveelheden informatie. Je moet bepalen wat belangrijk is en wat enkel voor verwarring zorgt. Je splitst problemen op in kleinere probleempjes en je kiest een begrijpelijke manier om je antwoorden over te dragen zodat de klant er ook nog wat aan heeft.


Dan volgt de laatste fase, waarin de consultants meehelpen de oplossingen te implementeren. Een belangrijke en voor de verandering overzichtelijke stap, aangezien het projectteam altijd bestaat uit een mix van werknemers van de klant en consultants. Om ervoor te zorgen dat het bedrijf daarna zelfstandig verder kan en de consultants niet over een week alweer op de stoep staan.

Zij moeten namelijk – net zoals ik – meteen weer door naar het volgende bedrijf. Om het volgende probleem om op te lossen voor de volgende klant die met de handen in het haar zit.


Echt helpen op het gebied van je studiekeuze doet zo’n stage als deze dus niet, op het eerste gezicht. De consulting-wereld draait meer om ordenen, analyseren en ondersteunen, dan om een specifiek vakgebied. Maar het geeft wel aan dat de bèta’s niet altijd in een lab thuishoren en de alfa’s niet altijd op HR. Alles kan en alles mag. Maar eigenlijk past dat juist heel goed bij mijn langetermijnstrategie.

* https://www.volkskrant.nl/wetenschap/aspirant-studenten-neem-deze-les-van-mij-aan-wat-je-kiest-is-minder-belangrijk-dan-dat-je-kiest~bab946f06/