Week 23, Philips

Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking. Komen die woorden je bekend voor? Goed mogelijk. Samen vormen ze de naam ‘ETOS’. Ja, de drogisterij.

Dat deze keten is ontstaan uit Philips omdat de lokale winkels in Eindhoven hun prijzen steeds omhoog deden wanneer Philips loonsverhoging gaf, was nieuw voor mij. Evenals de Philips speeltuin, woonwijken, sportverenigingen (naast PSV hebben ze er nog heel wat) en zorgverzekeringen. Het zegt wel iets dat de naam van Eindhoven tijdens carnaval ‘Lampengat’ is. Alles. Is. Philips.

Voor een outsider een vreemde gewaarwording en best verwarrend als je stage loop bij dit bedrijf: op bijna elk gebouw staat die naam, waar moet je zijn? Het scheelt dat de bushalte die ik moet hebben ook ‘Philips’ heet. De kans om te vergeten waar ik stage loop, krijg ik niet.

En als je dan toch een bedrijf als kenmerk moet voor de stad, dan deze. Met een missie die “improving the lives of 3 billion people a year by 2025” luidt, is dit bedrijf the good guy. Verfrissend wel, zo’n groot bedrijf met zo’n duidelijk doel. Ik krijg meteen het gevoel alsof er meer goed gaat in de wereld dan ik van tevoren dacht. Zeker als dat target gehaald wordt.

Volgens werknemers is daar geen twijfel over. Met nieuwe projecten op het gebied van healthcare zet research & development zich ervoor in. Design zorgt dat mensen de producten ook echt kunnen gebruiken. En ondertussen rolt HR het ene project na het andere uit, wat mensen uit de regio nieuwe kansen en mogelijkheden moet geven. Van het werkgelegenheidsprogramma, voor werkzoekenden, tot E-miles, voor medewerkers. Aan de missie van Philips ontsnapt niemand, hij heeft ook betrekking op jou.

Het leuke is, dat het bedrijf zo groot is dat iedereen zijn steentje eraan kan bijdragen. Niet goed in communicatie? Dan zijn er genoeg research-labs waar jouw expertise nodig is. En mocht de bèta je niet echt trekken, dan is het ook nog zaak om ervoor te zorgen dat de producten ontworpen worden, of in elkaar gezet. Of misschien richt je je meer op de toekomst van het bedrijf en heeft recruitment jou nodig, of nóg verder vooruitdenkend: het enthousiasmeren van de jeugd voor techniek.

Voor ieder wat wils. Philips is net als ING* te groot om te zeggen dat je er niet terecht kan. Een passende plek is er, je moet hem alleen nog vinden. Voor mij was het bijvoorbeeld een positief inzicht dat Philips een technisch bedrijf is, wat fysieke producten maakt. Dat maakt het resultaat van je werk letterlijk tastbaar.

Kortom: ik zou er prima kunnen werken. Het bedrijf heeft een goal wat goed aansluit bij mijn studie-eis ‘nuttig voor de wereld’, en weet dat ook écht handen en voeten te geven. Bovendien krijg je de kans daar actief aan mee te werken, en ik heb geleerd: daar waar de actie is, wil ik staan.  

Of ik er ooit terechtkom of hoe ik mijn rol in ‘de actie’ precies wil vormgeven? Geen idee. Maar het feit dat er in ieder geval een bedrijf is waar actie is, werkt al rustgevend. Zeker omdat die tijdens mijn zoektocht rustig verdergaat de wereld een beetje beter te maken. Succes met je missie Philips. We owe you.